traducció - translate - traducción

23.10.13

ELS INSTRUMENTS MUSICALS EN TEMPS DEL REI SAVI

clip_image002

“Concert didàctic-exposició amb reproduccions d’instruments musicals de la tradició medieval espanyola”.

clip_image003Concert-taller didàctic especialment programat per a xiquets, joves i adults de diferents nivells educatius: alumnat des dels cinc anys en educació infantil i de tots els cursos d'educació primària i secundària, així com de batxiller, i també professors de conservatori, universitaris, i, en general tots aquells interessats, sense límit d'edat, atenent el contingut del mateix al nivell i la capacitat de comprensió de cadascun dels grups als quals estiga dirigit.

El nostre objectiu principal és apropar al públic assistent unes músiques que difícilment es poden escoltar en els circuits habituals i situar-les en el seu context històric a través d'un concert en viu. En el transcurs del mateix es mostren detalladament els instruments musicals, reproduccions originals de l'Edat Mitjana, que posem al servei de la interpretació de peces representatives dels estils d'aquesta època. Tot això, guiat, per una explicació amena i intel·ligible, plena de curiositats i anècdotes, i l’ús de projeccions, que des de l'àmbit de l'educació artística, contribueixca a potenciar destreses, actituds i sensibilitat que redunden en el creixement global de l'oïdor a través de valors com l'escolta activa, la comprensió d'un llenguatge no verbal o la concentració.

Mara Aranda i Jota Martínez recorren en el seu concert una època de gran riquesa musical, l'edat Mitjana, a través d'unes composicions que han subsistit centenars d'anys superant modes i estereotips, la qual cosa demostra el seu alt poder artístic i la seva qualitat d'imperible. El seu missatge és igualment vàlid en l'actualitat que quan va ser creat segles enrere.

Ens detindrem especialment en:

- els cants de trobadors i trovairitz.
La paraula trovar literalment vol dir compondre versos. Així doncs, els trobadors són poetes i cantors, generalment de la noblesa feudal, les composicions dels quals estaven dedicades, principalment a l'amor i a la dona (Fin’amors). Representen el primer testimoniatge d'una naixent literatura poètic-musical en llengua romanç.

- Les cantiges de santa María
Una de les obres magnes de l'Europa medieval escrites durant el regnat d'Alfonso X ‘El Savi’(1221-1284) composta per una col·lecció de més de 450 cançons monòdiques, en galaic-portuguès, en honor de la Mare de Déu que relaten els seus miracles o bé enalteixen la seva figura.
clip_image004

clip_image006
- Les cantiges d'amic (s XII-XIII) El tema principal és la invocació d'una dona al seu amic al que nomena en les primeres estrofes de les cantiges i determina el nom del gènere. La protagonista lírica de les cantiges d'amic no és una dama noble, sinó una mossa (doncela, dóna virgo) que es queixa o alegra amb una amiga, una germana, la mare o la naturalesa, de la presència o absència de el “amic” o “estimat”

- El llibre vermell de Montserrat, deu el seu nom a l'enquadernació en vellut vermell de les seves tapes. Manuscrit, col·lecció de cants medievals per als pelegrins que arribaven a Montserrat (monestir on va ser escrit) i un altre contingut de tipus litúrgic en català, occità i llatí tots d'autor desconegut.
clip_image008

- Les tres cultures en l’Espanya medieval.
Alfons X el Savi és el gran impulsor de la prosa medieval castellana: va reunir a persones doctorades en diverses llengües per consolidar l'Escola de Traductors de Toledo, va manar escriure en castellà els documents oficials i sota la seva direcció es van realitzar grans obres en prosa de caràcter històric. A més, la convivència de tres cultures (cristiana, àrab i jueva) crearà una rica cultura que, igualment, caracteritzarà i aportarà originalitat a la nostra literatura i la nostra música.

clip_image010
Diferents estudis sociològics demostren la importància que té l'escolta musical en la formació integral i el desenvolupament social, així com emocional, de l'ésser humà, i açò sumat al fet que la música és sens dubte l'art més difós i el que major poder de convocatòria té, fa que amb aquest taller-concert-exposició es contribueixca al desenvolupament de la cultura en pro d'una societat més crítica i versada, sensible i reflexiva, més rica en valors que no es devaluen ni sotsobren amb els vaivens dels temps.
clip_image012
Mara Aranda, és una de les veus representants de la música mediterrània més internacionals. Concerts per tota Europa, Àsia (inauguració de l'institut Cervantes en Pekin en 2006), Portugal, el Marroc i Espanya, amb diferents formacions: ensemble Speculum, Oni Wytars, ensemble Unicorn, L’Ham de Foc, Capella de Ministrers o Al-Àndalus Project entre d’altres des del 1990, avalen el seu trajectòria.



clip_image014
Jota Martínez, com a especialista en viola de roda medieval i un dels seus intèrprets més excel·lents, és col·laborador habitual en formacions tant de música antiga, tals com Axivil, ensemble Diatessaron o Eduardo Paniagua, com de música tradicional. Amb ells ha dut a terme diferents produccions discogràfiques en les quals ha contribuït aportant, a més de la pròpia del seu instrument, la tímbrica particular de la guitarra morisca, la cítola o el llaüt, fidels reconstruccions medievals. La seva activitat concertística ho ha portat a presentar la música medieval i antiga espanyola per tot el món, en els més prestigiosos festivals, des de 1980.






Share/Bookmark
Publica un comentari a l'entrada

Per compartir

Si t'ha agradat el post, comparteix-lo.