traducció - translate - traducción

1.6.10

FERRER I GUÀRDIA - darreres paraules

L'any 1980 i a instàncies de Rosa Morata, em vaig decidir a escriure el meu primer text teatral.

Vaig escriure un texts sobre la vida, judici i final de Francesc Ferrer i Guàrdia.
Amb un bon repartiment el vaig dirigir i presentar al Festival de Sitges de Teatre del mateix any, amb una bona rebuda tot i sortir-nos una mala funció.
Sempre m'ha cridat l'atenció la darrera carta que va escriure Ferrer, la qual va ser per a la seva companya sentimental, Soledat Villafranca.
La mort fa pocs dies de Miquel Cors, actor que va interpretar el paper de Ferrer i Guàrdia al meu muntatge, m'ha dut a recordar aquesta carta i l'emoció amb què en Miquel la comunicava.
A tots dos un record i un reconeixement emocionat.





"Estimada Soledat, no cal que et comuniqui la pena que dicta la sentència, doncs quan rebis aquesta lletra ja l'hauran aplicada i jo ja no em podré reunir mai més amb tu.
Però diràs: és que no penses en la mort que la sentència t'ha dictat i que desitgen els teus enemics?
No, amor meu, no. Qui vol pensar en la mort quan la té tan propera? Qui pot pensar en la mort sota d'un sol tan brillant?. Beneït sigui auqest sol que és la llum de la meva cambra, i beneïda tu també Soledat, Sol, que m'il·lumines l'ànima i la consciència en l'amor de la veritat i el desitg del bé de què en són plenes. No pateixis vida meva, i no deixis patir els teus companys d'exili.
Digues: has llegit la defensa publicada a les notícies? T'ha fet plorar? Han plorat els altres en llegir-la?
Per la meva part, ahir, quan vaig veure el defensor, l'hi vaig dir....

Ací, estimada, l'arribada del comandant Valerio Raso m'interromp.
Vé a dir-me que m'han de posar en capella i... en la meva carta d'ahir ja et vaig dir adéu. Ara et repeteixo aquest adéu, i dic que t'estimo i que, en el moment fatal, el teu nom serà als meus llavis i la teva imatge nua damunt els meus ulls embenats. T'estimo i estimo els que m'han estimat.

No puc continuar, em prenen la vida.

Francesc Ferrer.


MÉS INFORMACIÓ SOBRE FERRER I GUÀRDIA:
http://www.laic.org/

Share/Bookmark
Publica un comentari a l'entrada

Per compartir

Si t'ha agradat el post, comparteix-lo.