A la Shaudin, pel seu conte "El secret de l'Oreneta" – Vilanova i la Geltrú, gener 2011
La Clara baixà de l’autobús amb un cert capteniment. No
estava gens segura del que esperava trobar, tot i que en els darrers dies havia
donat voltes i més voltes als vells records de la infància llunyana passada a
Castellpins.
El reconeixement que l’actual consistori del poble li
dedicava com a filla il·lustre l’omplia de satisfacció, però al mateix temps
d’un temor imprecís, com una premonició. Feia anys, molts anys, que no havia
vist, no ja el seu poble de vacances enyorat, si no el seu país; la vida, la
feina i un esperit que no s’espantava davant el desconegut l’havien dut a viure
a l’estranger per raons de feina. Ella, però, encara es sentia una mica com
aquella nena intrèpida, curiosa, que palesava una ingenuïtat tant sovint
confosa amb un esperit rebel, el qual, també s’ha de dir, havia desenvolupat
anys més tard.
Un cop a la vorera pogué comprovar que amb prou feines
reconeixia aquell carrer. Abans era la carretera, aquella part del poble
permanentment prohibida a la canalla, i menys encara per anar-hi en bicicleta
ja que qualsevol dels cotxes o camions que de tard en tard passaven podien
sorprendre i causar un accident. Ara s’havia transformat en un carrer ple de
vehicles aparcats, persones caminant davant algunes botigues il·luminades
excessivament tot i no ser encara fosc del tot, semàfors, senyals de trànsit, i
una remor de ciutat que impedia recrear-se en el record que la Clara guardava
d’un poble fet dels silencis trencats només pels parrups que venien dels
colomers, el cloquejar mandrós de les gallines a l’hora de la migdiada o el
repic pausat de les persianes de fusta en besar els balcons metàl·lics quan
arribava la marinada.
Caminà com una forastera entre un munt de gent que no
coneixia i es dirigí a la fonda del poble, on havia telefonat per reservar una
habitació per a aquella nit. Havia declinat el cotxe previst pel
consistori precisament per arribar la nit abans de l’esdeveniment i deixar-se
portar pels records fets de sons, llums i olors de la seva infància a
Castellpins. Una de les olors que havien persistit era la d’aquells canelons
menjats amb la família al complert, el dia que el seu pare havia tornat de
Barcelona i ella es trobava en aquell gegantí, li semblava aleshores, embolic
amb l’Alfonso, el Paco i la noia desapareguda.
Quan es trobà davant la fonda dubtà. Allò era un bar!
L’ànima li caigué als peus. No és que esperés trobar encara aquella porta vella
que s’encallava en obrir-la i en el pany de la qual s’hi enredaven les cortines
de “gafets”, clar que no. Però tampoc esperava un bar anodí, exactament igual
als altres bars de ciutat fets de mobiliari de plàstic vermell i lluminària
desproporcionada. En fi, deixaria la petita maleta a l’habitació i faria un
recorregut pel poble per comprovar la magnitud del que se li començava a
presentar com una tragèdia.
Quan s’hagué rentat la cara i les mans, sortí de nou al
carrer amb el cor compungit i amb la por de perdre’s per aquells
carrers dels quals en coneixia cada pedra, cada clot, cada
irregularitat i que, anys enrere, havien escoltat els crits de la
quitxalla i les frenades de la seva bicicleta. Ara els carrers estaven
perfectament asfaltats, amb voreres regulars en les quals els arbres havien
estat substituïts per fanals que proporcionaven una lluminària impròpia d’un
poble tant petit. Un temor començà a créixer dins el seu cap mentre les cames
la menaven cap a la plaça de l’Alzina. Una cantonada més enllà de la farmàcia -
la qual per sort encara conservava la porta vidriada de tres fulles, ara
restaurada i pintada – apareixeria a la seva dreta el petit espai acollidor de
la petita plaça, oberta al sud i sota l'ombra de l’enorme alzina que li donava
nom.
Doncs no. L’arbre encara hi era. Però podat i retallat fins
a semblar un arbust gran, mentre que al seu voltant s’hi havien empescat una
jardinera amb una tanca; molt bonica, això sí, però que devia impedir a
les nenes i nens actuals deixar-hi passar la vida entre jocs i secrets durant
els allargassats capvespres d’estiu. De fet - se n'adonà de cop i volta - no havia
vist cap bicicleta. Només ciclomotors sorollosos. Potser aquesta era la causa
que l’alzina ja no semblés necessària i la guardessin enmig de la plaça com un
monument, la utilitat del qual ja només és ser mirat com un objecte més.
Pensà en la seva infància i en com estimava aquella escorça.
No s’ho pensà dues vegades: emocionada passà les cames per damunt la tanca i
s’acostà a l’alzina amb decisió. Es sentí com quan de petita havia entrat
d’amagat al jardí de l’Alfonso o al jardí decadent de la casa de l’Oreneta. Un
corrent nou d’emoció li recorregué el cos i s’encarà a l’arbre amb tendresa,
mentre el cor li bategava a un ritme accelerat.
El reconegué per les irregularitats del tronc. Allí aquell
bony amb què l’Antoni s‘havia colpejat, allà aquell sortint que tant bé anava
per gronxar-se tot deixant caure el cos. S’hi acostà i s’adonà de la
importància d’aquell ésser viu. No només vivia, si no que tenia memòria. I
parlava. Li parlava a ella. S’hi abraçà ulls clucs, feliç i emocionada. La seva
alzina, la seva infància, els records, les amigues i els amics amb els seus
riures i xiscles... tot va brollar de cop. Allí abraçada a la seva infància,
als olors quasi oblidats d’arpilleres i a les tardes amarades de llum, en comprengué
la importància. Tot hi era enregistrat! Els xiuxiueigs de generacions d’amants,
els contes de por de la canalla explicats a l’hora de prendre la fresca, els
amors secrets, i fins i tot milers de xafarderies, substituïdes avui per
avorrits programes de televisió. Es sentí enamorada del fet d’haver-hi
conviscut aquells dies llunyans d’infància, la memòria dels quals qui sap on
parava. Només la compartien ella i l’alzina.
Li costà separar el seu cos del de l’arbre, al qual s’havia
arrapat com qui abraça per darrera vegada la persona estimada. Tornà a saltar
la tanca que rodejava l’arbre i s’assegué en una de les cadires de la terrassa
d’un bar petit i modest que li havia passat desapercebut. Des de la seva cadira
no podia treure els ulls de l’alzina, com si n’estigués hipnotitzada.
Una idea va anar creixent al seu cap. Tot al seu redós havia
anat canviat fins al punt de no reconèixer-ho ni ella mateixa que tantes hores
havia viscut en aquell poble. Tot era nou, impersonal, fet de materials que, si
bé, deien, eren de més qualitat i “energèticament sostenibles”, havien perdut
la facultat de ser peculiars i entranyables. De tenir personalitat com aquella
alzina, per exemple, que tot i podada, escapçada i apartada del quefer diari,
conservava gravat al seu tronc la vida que havia transcorregut al seu voltant;
les vides! I entre aquestes la seva pròpia.
Mentre prenia un cafè boníssim – això sí que havia canviat
per millorar – una idea arrelà en els seus pensaments emocionats. Ella era
aquella alzina amb els records gravats a la seva escorça; i era també la seva
veu, puix l’arbre restaria mut per sempre. Era ella qui podia deixar constància
de la vida passada al seu redós. Només ella.
I aquella nit ho feu. En la foscor de l’habitació de la
fonda, tragué la seva llibreta i la ploma d’escriure contes - tenia
classificats els materials d’escriptura per matèries - i es disposà a explicar
un dels records que l’alzina, ella mateixa, aquell vespre havia reviscut. El titulà El secret de l'oreneta i com feia amb els escrits de ficció el signà amb el pseudònim Shaudin.
11 comentaris :
Una marvella ! Per els que hem llegit El secrec de l'Oreneta, això és un bon regal. L'he pogut llegir per casualitat quan he xafardeixat al mur de la Shaudin, espero que el compart-ho amb nosaltres. Felicitats !
Per cet, el peu de pàgina...genial!!
Doncs moltes gràcies Gemma.
És que m'ha agradat molt el "Secret de l'oreneta"... i em vaig deixar portar... a mig capítol 10, vaig veure clara la jugada i la vaig escriure en un "raptus", com una espècie de resposta, de reconeixement a algú que ens presenta amb molta fidelitat com hem sigut, viscut i com anaven les coses, tot just fa cinc minuts. Em va emocionar i havia de dir-li alguna cosa des de l'emoció. "yo no he sido", la culpa és d'ella "senyoreta"..... gràcies, no obstant.
Moltes gràcies, Quico, tot i que ja en vam parlar anit.
I la fotografia molt encertada, que això encara no ho havia vist. Sempre tens noves sorpreses.
Una forta abraçada.
Dona! és que si no sorprenem una mica de tant en tant.... quin interès tindria tot plegat? I més si es fa amb afecte. De fet he buscat una foto antiga del poble que em sembla que potser et podria portar records, ara que n'estàs lluny.
Ja he posat un enllaç a El secret de L’oreneta cap a aquest escrit. Sota “Ressenyes”.
Doncs em fa molta il·lusió i t'ho agraeixo. Espero que no faci malbé l'encant del teu conte.... Ah! I moltes gràcies per l'oreneta. De debò que m'ha fet reviure un sabor antic, cuinat d'una manera nova. Hi he trobat moltes complicitats generacionals. És un gran conte que dóna per més encara... sempre que es vulgui fer, naturalment.
Trobo que la narració de les impressions de la Clara passat un temps lliga perfectament amb l’acció i la continuïtat del conte, de tal manera que en podria ser l’Epíleg. En l’escrit, es percep la coneixença del lloc on es desenvolupa la història i la sensibilitat que ha originat la lectura del conte de la Shaudin.
Sí Jordi. Una mica aquesta n'era la pretensió. Una manera de dir per escrit com m'agrada el conte pel que m'hi sento en sintonia. De tota manera no conec el poble que descriu la Shaudin, tot i haver-hi estat en un parell o tres d'ocasions. Però l'autora de l'oreneta el descriu amb tanta intimitat que fa fàcil imaginar-lo... Gràcies pel comentari...
M'ha agradat força aquesta continuació o epíleg del conte de la Shaudin. Has sabut lligar el teu a la idea del seu molt i molt bé.
I m'ha portat records de com vaig viure jo una tornada al meu poble de vacances molts anys després i, tot i que el meu no havia canviat tant, les sensacions que descrius són iguals.
No és més que un agraïment al conte de la Shaudin. Celebro que t'hagi agradat i gràcies per dir-ho en veu alta. Una abraçada
Publica un comentari a l'entrada