Recupero aquest article de Pere Cardús publicat a VilaWeb el febrer de l'any passat, per trobar-lo aclaridor en el moment que estem vivint. Cal tenir en compte les correccions que ha sofert el full del ruta independentista.
La normativa més decisiva per a l'accés a la independència ha d'estipular la successió d'institucions, ordenaments i contractes entre l'estat espanyol i l'estat català
Quan el president de la Generalitat,
Carles Puigdemont, diu que aquesta legislatura de divuit mesos ha de ser la de
la postautonomia i la pre-independència, vol dir que la cosa més important que
cal fer és elaborar la llei de transitorietat jurídica. Dit d’una altra manera:
no hi pot haver accés ordenat a la independència sense aquesta llei que ja
havien anunciat els informes del Consell Assessor per
a la Transició Nacional (CATN) i que Junts pel Sí va incloure al seu full de ruta del programa
electoral. De fet, el nou conseller de Justícia, Carles Mundó, ha dit no fa
gaire que aquesta és la llei més important que ha de preparar el govern. Amb el
nom de ‘transitorietat jurídica’, la llei sembla poca cosa. Coneixedor de la
importància cabdal que té, Carles Viver i Pi-Sunyer proposava d’anomenar-la
‘llei fundacional i de successió d’estats’.
Efectivament, és la llei que ha de
permetre la creació d’una nova legalitat derivada del mandat democràtic i que
evitarà que hi hagi cap buit legal en l’accés a la independència. Si bé la
declaració d’inici del procés que el Parlament de Catalunya va aprovar el 9 de
novembre parlava de les lleis de procés constituent, de seguretat social i
d’hisenda pública, la llei de transitorietat jurídica és la que determinarà
l’èxit o el fracàs de la legislatura actual. Permetrà de garantir la completesa
de l’ordenament jurídic i fonamentar el dret vigent a Catalunya en el nou marc
institucional derivat de la creació de l’estat independent. Repassem què ha
d’incloure aquesta llei i quan és previst que s’aprovi:
Contingut
La llei de transitorietat o ‘fundacional’ ha de regular de manera provisional els elements estructurals del nou estat i les clàusules generals per a garantir, des del primer moment, la completesa de l’ordenament jurídic del nou estat i la continuïtat i successió́ ordenada d’administracions. Regularà els elements bàsics com ara el territori, la nacionalitat, la ciutadania, el règim de llengües i les institucions de govern i, a més, declararà la continuïtat, llevat excepcions, de l’aplicació del dret autonòmic català, del dret espanyol, del dret de la UE i del dret internacional.
La llei de transitorietat o ‘fundacional’ ha de regular de manera provisional els elements estructurals del nou estat i les clàusules generals per a garantir, des del primer moment, la completesa de l’ordenament jurídic del nou estat i la continuïtat i successió́ ordenada d’administracions. Regularà els elements bàsics com ara el territori, la nacionalitat, la ciutadania, el règim de llengües i les institucions de govern i, a més, declararà la continuïtat, llevat excepcions, de l’aplicació del dret autonòmic català, del dret espanyol, del dret de la UE i del dret internacional.
La llei també preveurà la continuïtat
–mitjançant subrogació– dels contractes de l’estat i de la Generalitat i la
possibilitat que els funcionaris i el personal laboral que prestin els seus
serveis a l’administració de l’estat a Catalunya puguin integrar-se a
l’administració del nou estat.
Successió d’ordenaments.
La llei no ha de ser necessàriament gaire densa ni extensa. El CATN, que
l’anomenava ‘llei constitucional provisional’, va arribar a suggerir un possible
redactat tocant a la qüestió de la successió d’ordenaments: ‘Les normes
jurídiques estatals i autonòmiques, vigents a Catalunya el dia anterior a la
proclamació de la independència, hi continuaran vigents i aplicables fins a la
seva modificació o derogació per normes aprovades pels òrgans del nou estat en
tot allò que no s’oposin a les disposicions de la present llei constitucional
provisional. Les referències que s’hi fan a les autoritats o òrgans de l’estat
espanyol s’han d’entendre fetes a les autoritats o òrgans catalans
homòlegs.’
El consell presidit per Viver i Pi-Sunyer
ho argumentava així: ‘Es tractaria, en definitiva, d’una regulació de mínims en
matèria de successió d’ordenaments però que garantiria amb claredat i seguretat
jurídica, en el marc de la llei constitucional provisional, la vigència de les
normes de diversos orígens i els mecanismes de la seva modificació i derogació.
El contingut d’aquesta disposició no exclou que la mateixa llei constitucional
provisional pugui incorporar també mencions expresses a determinades vigències,
derogacions o adaptacions normatives en matèries especialment sensibles.’
Successió
d’administracions. Aquest apartat de la llei neix de la voluntat de
complir el principi de continuïtat dels serveis públics. Els ciutadans del nou
estat han de tenir garantida la continuïtat dels serveis prestats per l’estat
espanyol i l’administració pública general en el moment de la independència. La
llei ha de dir que les institucions del nou estat català assumiran directament
les funcions que les lleis vigents atribueixen a determinades institucions de
l’estat espanyol, o bé que seran suprimides i prou. Així, l’administració
perifèrica de l’estat o les subdelegacions del govern a Catalunya desapareixeran
perquè deixaran de tenir sentit.
Pel que fa a determinats òrgans que no
tenen seu a Catalunya, caldrà adoptar alguna disposició normativa específica. A
Catalunya no hi ha Tribunal Constitucional ni Tribunal Suprem, tampoc Consell
General del Poder Judicial, Consell d’Estat, Consell Econòmic i Social ni Banc
d’Espanya, les Comissions del Mercat de Valors o dels Mercats i la Competència,
amb funcions reguladores, entre més institucions. Però sí que hi ha Tribunal
Superior de Justícia, Consell de Garanties Estatutàries, Síndic de Greuges,
Sindicatura de Comptes, Consell de l’Audiovisual, Comissió Jurídica Assessora,
Agència Tributària, Autoritat Catalana de Protecció de Dades i Autoritat de la
Competència, entre més. En tots aquests casos, les institucions del nou estat
independent hauran de regular quins organismes existents a Catalunya poden
substituir els corresponents de l’estat espanyol en les funcions reguladores,
fiscalitzadores i sancionadores, és a dir, en l’aplicació del dret d’origen
estatal vigent a Catalunya.
Els funcionaris de
l’estat. El trànsit d’una administració simplement autònoma a
l’administració pròpia d’un estat sobirà obliga a regular amb la llei de
transitorietat algunes qüestions transcendents en relació amb els treballadors
públics. Per exemple, caldrà atendre les necessitats de comptar amb nou personal
per a exercir les noves funcions estatals i resoldre, així mateix, la situació
de les persones que presten serveis a l’estat en territori català.
Les noves responsabilitats estatals de la
Catalunya independent exigirà un reforç dels requeriments de nou personal. Una
part important d’aquests requeriments és lògic que sigui coberta amb el personal
(funcionaris, interins, laborals, eventuals) que ja prestava serveis a Catalunya
per a l’administració estatal –unes 30.000 persones–, que passarien a
integrar-se a l’administració catalana. Aquesta qüestió ha de ser prevista i
regulada per aquesta llei de transitorietat jurídica.
Successió de contractes.
La successió entre l’administració de l’estat predecessor (l’espanyol) i
l’administració de l’estat successor (el català) té una complicació especial en
el cas dels contractes formalitzats per la primera per al compliment de les
seves funcions: l’aparició en escena d’un tercer subjecte, una persona física o
jurídica, denominada ‘contractista’. El contractista, en virtut d’un negoci
jurídic bilateral amb l’administració espanyola, ha contret determinades
obligacions, però també és titular de determinats drets i, principalment, del
dret de rebre un preu en canvi de les prestacions que ofereix a l’administració,
ja sigui de manera directa, a través del pagament per part d’aquesta, ja sigui a
través de la percepció de tarifes satisfetes pels particulars.
Segons els informes del CATN, la
legislació internacional en aquesta matèria apunta que, si no es disposa
altrament i no es preveuen les mesures adequades, ‘l’assumpció de les funcions
estatals per part d’una altra administració podria determinar la nul·litat
sobrevinguda dels contractes celebrats o determinar la seva extinció o
resolució, la qual cosa generaria l’obligació d’indemnitzar els danys i
perjudicis soferts pels contractistes afectats i podria afectar de forma molt
negativa el principi de continuïtat dels serveis públics’. Tanmateix, el nou
estat català independent podrà evitar tots aquests possibles efectes negatius de
la successió de relacions contractuals amb el sistema de subrogació automàtica
en els drets i deures de l’administració de l’estat. Això implicaria també
reconèixer ‘el dret dels contractistes de participar en la negociació de les
condicions concretes d’aquesta subrogació i en l’adopció de les clàusules
d’adaptació corresponents, a més del dret de ser indemnitzats pels perjudicis
que això els pugui comportar, sempre que es puguin acreditar fefaentment,
d’acord amb els pactes o compromisos assumits’.
Calendari
La llei de transitorietat s’ha d’escriure durant el període que duri la legislatura actual. Ha d’estar preparada, negociada i culminada just abans de fer la proclamació o declaració d’independència que desembocarà en la convocatòria d’eleccions constituents. La llei s’ha d’aprovar just abans de la dissolució del parlament. És la llei que marca el canvi de lleialtat jurídica i que ha de donar validesa legal a la culminació del procés amb les eleccions constituents i el referèndum constitucional posterior. Per tant, el calendari d’aprovació de la llei de transitorietat va íntimament vinculat al calendari de la legislatura. Probablement ha de ser l’última llei aprovada abans de la dissolució de la cambra.
La llei de transitorietat s’ha d’escriure durant el període que duri la legislatura actual. Ha d’estar preparada, negociada i culminada just abans de fer la proclamació o declaració d’independència que desembocarà en la convocatòria d’eleccions constituents. La llei s’ha d’aprovar just abans de la dissolució del parlament. És la llei que marca el canvi de lleialtat jurídica i que ha de donar validesa legal a la culminació del procés amb les eleccions constituents i el referèndum constitucional posterior. Per tant, el calendari d’aprovació de la llei de transitorietat va íntimament vinculat al calendari de la legislatura. Probablement ha de ser l’última llei aprovada abans de la dissolució de la cambra.
Font: La llei fundacional: com es farà la successió entre l’estat espanyol i el català | VilaWeb
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada