traducció - translate - traducción

6.4.10

Perquè tothom a Gaza s’estima al Barcelona?


La qüestió va sorgir quan vaig preguntar si seria possible veure el gran partit de la Champions League   entre el Barcelona i l’Arsenal.

Primer, estimat lector, una confessió, soc un afeccionat del Arsenal, i aquest és un partit important. Quan ho vaig explicar a un col·lega de la oficina de Al Jazeera a Gaza, va mostrar preocupació. “Has d’anar molt en compte, podria seria perillós mirar aquest partit” em va dir.   

És veritat. Havia sentit que Gaza podria ser perillós, de diverses maneres, però no havia previst que mirar un partit de futbol per televisió, o que jo sigui fan de l’Arsenal pogués ser un punt de fricció. “Tothom a Gaza està boig pel Barcelona, per tant potser millor que mantinguis la discreció”, em va avisar.

Després d’una setmana de passejar-me per aquest lloc empobrit i fascinant, puc confirmar que a Gaza es porta una gran quantitat de equips copiats del Barcelona,  molts d’ells portant el nom del superstar argentí, Leo Messi.

Un amic meu diu que la gent de Gaza dóna suport al Barcelona, perquè comparteixen la passió pel benestar dels infants. (Barcelona, atípicament en el món del futbol, ha rebutjat publicitat lucrativa a les samarretes de grans companyes, i en comptes, prefereix dur el logo del fons de les Nacions Unides per la Infantesa , UNICEF, gratuïtament).

No és difícil endevinar que el meu amic treballa per UNICEF. Bonica teoria, però jo sospito que la veritat és més obvia: la gent de Gaza són fans del Barcelona, perquè aprecien el gran futbol.   

No solament això, sinó que a més al Barcelona són guanyadors, i la gent ací no té massa coses per les que somriure. (Un altre teoria intrigant que he escoltat és que els Palestins de Gaza, orgullosos de la seva identitat forjada sota condicions tan difícils, admiren al Barcelona pels seus vincles al nacionalisme Català, que ha prosperat malgrat  la desaprovació de Madrid).

Naturalment, la passió per un equip de futbol estranger pot ser també un reflex de com la gent de Gaza es veuen privats de qualsevol acció interna.

Degut a les tensions polítiques entre Hamas i Fatah, tots els partits d’alt nivell de copa i de lliga han quedat suspesos a Gaza des del 2007.   

Però aquesta setmana hi ha bones notícies. Els administradors de futbol d’ací han vençut les seves diferències i just han anunciat la continuació dels partits de competició; el primer partit tindrà lloc aquesta mateixa setmana (Estigueu alerta de l’informe televisió que hi haurà sobre aquest tema durant els propers dies a Al Jazeera English, del meu col·lega Casey Kauffman).   

Així doncs, quan es reprengui el futbol en viu a Gaza, es debilitarà el poder del Barcelona a la imaginació de la gent? D’alguna manera, jo ho dubto. Gaza hauria de tenir primer el seu Leo Messi.

Traducció: M.M. de Comunitat Palestina de Catalunya 

Share/Bookmark