traducció - translate - traducción

9.7.16

Sixena, de l’espoliació al tràfic d’art


Abans de parlar de Sixena, arreglem Belver de Cinca
Mentre els polítics es barallen per apropiar-se de l’art, ordint pactes que no surten a la llum pública, i les trames d’espoliació i tràfic d’antiguitats segueixen operatives a la franja, al poble – tant a l’aragonès com al català – se li segueix amagant la veritat i se li menteix perquè l’enfrontament actuï com una cortina de fum.              
El dia 25 de juliol de 2016 finalitza el termini perquè la Generalitat lliuri al Govern d’Aragó les obres d’art del Monestir de Sixena. Obres que van ser legalment adquirides pel govern català, restaurades, conservades i mantingudes com el seu valor històric mereix.              
Si algú desconeix l’abast de l’enfrontament existent entre les administracions en té prou amb escriure “Sijena” a Google perquè el cercador li aboqui un cabal ingent d’informació. Així podrà conèixer les últimes publicacions dels diaris que n’han donat el seu punt de vista ja sigui a favor o en contra segons siguin d’un costat o l’altre de la frontera; o segons la seva línia política.
Fent aquest exercici, i després d’assimilar la quantitat d’informació, un dels detalls que m’ha cridat més l’atenció és el canvi de postura del Conseller Santi Vila, que si bé fa uns mesos estava disposat a dur a terme la devolució de 53 peces de forma immediata, després del bloqueig per part del Vicepresident Oriol Junqueras del lliurament, sembla que ell i totes les formacions polítiques catalanes, amb l’única excepció de Ciutadans, donen suport a la no devolució. Es a dir, PP, PSC, CDC, ERC i la CUP junts! Increïble!              
El PP catalán aboga por incumplir la orden judicial que ordena devolver a Aragón 97 obras de arte. Los populares secundan en Lérida las tesis que a este respecto mantiene la órbita independentista y el PSC
ABC  de Aragón – 26 junio 2016              
El PSC se une al bloque independentista que se niega a cumplir la ley y devolver 97 obras de arte a Aragón. Una orden judicial obliga a la Generalitat a entregar esa colección artística antes del 25 de julio
ABC  de Aragón – 16 junio 2016 
El abogado Jorge Español pide a la Fiscalía que se querelle contra Anna Gabriel (CUP) por calumnias a la juez de Sijena.
El abogado Jorge Español, que representa al Ayuntamiento de Villanueva de Sijena (Huesca) en el litigio de los bienes artísticos del Monasterio que están en depósito en Cataluña, ha pedido este viernes al Ministerio Fiscal que se querelle contra la diputada autonómica catalana Anna Gabriel (CUP) por presuntas calumnias a la juez titular del Juzgado de Primera Instancia e Instrucción número 1 de Huesca, Carmen Aznar, quien ha sentenciado recientemente que las 97 obras de Sijena deben ser devueltas a Aragón.
Diario 20 minutos de Huesca – 27 de mayo 2016 y ABC de Aragón  
Encara que avui, llegint les noticies, sembla que Santi Vila torna a estar disposat a l’entrega.
Noticia d’avui dimecres 6 de juny de 2016 a Nació Digital
Cultura entregarà l’art de Sixena a l’Aragó.
El conseller Santi Vila anuncia que reunirà la Junta de Museus i iniciarà els tràmits amb el Departament d’Economia per descatalogar les obres. (Noticía aquí)

Però la noticia no ha agradat a tothom segons avui publica VilaWeb:
Les entitats lleidatanes exigeixen explicacions a Vila per l’anunci de l’inici dels tràmits per entregar l’art de SixenaConvoquen una festa “reivindicativa” pel dia 14 de juliol davant el Museu de Lleida per defensar la unitat de les col·leccions d’aquest equipament i del MNAC (Notícia aquí)              
Fins i tot Anna Gabriel de la Cup, en un acte polític en el que va participar a Osca en suport a la candidatura de l’esquerra independentista aragonesa, va carregar contra la jutge Carmen Aznar. La va acusar d’haver dictat la sentència moguda per interessos personals i polítics insinuant una suposada vinculació de la magistrada amb el PP.
Fins i tot la va acusar d’utilitzar la justícia per «encoratjar» l’enfrontament entre Aragó i Catalunya.
“La jutge d’Osca Carmen Aznar ha ordenat que les 97 obres d’art objecte de litigi siguin retornades a Villanueva de Sixena, com a màxim, el proper 25 de juliol. No es descarta que, en cas de desobediència, s’actuï judicialment contra les autoritats catalanes i que s’enviï les Forces  de Seguretat de l’Estat perquè es confisquin d’aquesta col·lecció i la traslladin a Aragó”              
Aquestes paraules són de l’advocat de l’Ajuntament de Sixena, Jorge Español, que també afegeix:
“L’advocat Jorge Español considera que les acusacions llançades públicament per Anna Gabriel són constitutives de delicte. I, per
tant, 
reclama que actuï d’ofici la Fiscalia i que intervingui també el Tribunal Superior de Justícia d’Aragó (TSJA)”
              
Però, qui és l’advocat de l’Ajuntament de Sixena, aquest Jorge Fernando Español?
Fent el mateix exercici que abans, és a dir, consultant la xarxa, haig de reconèixer que no és molta la informació que en trobo, tret que relacioni la cerca amb Sijena.
Llavors sí que apareixen notícies publicades en diaris sobre la seva gestió, les declaracions i la bel·ligerància en el litigi contra la Generalitat Catalana sobre la“devolució” de l’art de Sijena.        
Curiosament, entre els resultats de la cerca s’hi esmenta aquest il·lustre advocat en un blog de laHermandad de los Antiguos Caballeros Legionarios de Zaragoza titulat “Foro Valenzuela, El nuevo compromiso de Caspe o la victoria en la batalla por Sijena” en el qual donen notícia d’una conferència que va donar:
En data 22 de setembre de 2015, en el Saló d’Actes de la Cambra de comerç situat en Plaça de l’Emperador Carlos V de la nostra ciutat de Saragossa, dins del Programa d’Activitats del Fòrum Valenzuela, ha tingut lloc la XII Conferència que la Germanor d’Antics Cavallers de Saragossa organitza i promou. Si l’ànim d’aquesta Germanor sempre ha estat donar coneixement de les activitats de les nostres Forces Armades i per tant enllaçar Exèrcit i societat civil, en aquesta ocasió li ha tocat el torn a l’aspecte civil.
No podíem en aquesta ocasió, passar per alt un esdeveniment d’aquesta magnitud, per la seva importància i significat. En aquesta XII Conferència sota el títol “El nuevo compromiso de Caspe o la victoria en la batalla por Sijena”, el nostre convidat i orador D. Jorge Español Fumanal, en l’actualitat Advocat de l’Ajuntament de Sijena, va repassar el procés judicial en el qual Aragó reclama les pintures sacres i com s’ha aconseguit obtenir una sentència favorable anul·lant la compravenda, i per la qual Catalunya està obligada a retornar els béns sacres reclamats.

On arrenca aquesta història?
No va ser fins a l’any 1995 quan es crea el Bisbat de Barbastro – Monzón quan comença aquest litigi entre Aragó i Catalunya. Fins a aquest any, les parròquies i diòcesis de la franja depenien del Bisbat de Lleida. I com a tal, va exercir de custodi de la part espiritual, i també de la material de feligresos, propietats i l’art d’aquesta part “d’Aragó”. Per fi Torreciudad, seu de l’Opus, situada a la província d’Osca, deixa de dependre de Lleida i té un Bisbat que pot manejar a la seva conveniència i interessos.

És important recordar que Juan José Omella, actual Arquebisbe de Barcelona va ser el més bel·ligerant en el litigi de la franja en la seva etapa com a bisbe d’aquest nou bisbat.
Consultant l’hemeroteca també he trobat titulars força explicatius sobre la nominació d’Omella com aarquebisbe de Barcelona: “El govern espanyol presenta com una victòria la designació del successor de Martínez Sistach” o “Les notes oficials subratllen que és aragonès, una forma de dir s’han acabat els bisbes catalans”.

Litigi, justícia o conspiració? A cops la realitat supera la ficció, i sembla que aquest és el cas, doncs aquesta història va molt lligada a una altra totalment desconeguda, com és el cas de Belver dels Horrors, nom amb el qual es coneix la població de Belver de Cinca, quan el 1997 sense permís d’obres, ni presència de Patrimoni durant les mateixes, es va canviar el sòl de l’església, desapareixent tot vestigi de “els templers i les seves coses” que hi estaven enterrats.         
Les restes mortals d’aquests tretze cavallers templers es troben actualment tirats al costat dels enderrocs per anivellar la finca “Partida La Sardera” de Casa Batista. (Consultable a l’Ajuntament de Monzón, Jutjat d’Instrucció de Fraga, APUDEPA, Patrimoni d’Aragó, Chunta Aragonesista, PARELL, Govern d’Aragó i Audiència Provincial d’Osca).

Según el estudio realizado por el Instituto Anatómico Forense de Zaragoza, los huesos pertenecen a varones adultos, y tienen una datación del siglo XIII o XIV, contradiciendo el argumento de que pertenecen a muertos de la guerra civil usado por “la camarilla” para desacreditar las denuncias contra ellos.                  
Fins i tot el bisbe Omella, malgrat tenir-ne coneixement va optar per la Omertà siciliana. Castillonroy, Fonz, Zaidín i altres poblacions d’Osca han sofert l’espoliació del seu art i les seves antiguitats amb total impunitat per part de l’administració espanyola i aragonesa.
Veient això, és lícit que es lliuri l’art romànic del litigi de Sixena, legalment adquirit, conservat, restaurat i mantingut a una administració que, no solament no protegeix el seu patrimoni, si no que per acció o omissió permet que desaparegui?                  
Quins foscos interessos han pactat políticscatalans i aragonesos perquè en una campanya pública de “bones relacions” elConseller Santi Vila estigués disposat a lliurar part de les obres?
Per evitar que aquest art que avui es guarda en el MNAC, a recer de les mans d’espoliadors i traficants, es perdi solament cal fer renéixer als cavallers templers, perquè des de la seva tomba, a l’abocador de Belver, on van ser llançats l’any 1997 exigeixin justícia i el restabliment del seu honor.
Doncs tots els protagonistes d’aquesta història que hem citat, i molts més que queden per citar, tremolen quan senten que els fets de Belver dels Horrors surt de nou a la llum.
                  
Fins ara tan sols s’havien enfrontat a un enemic petit, a un valent que els va plantar cara amb les armes que l’administració i la justícia en teoria posa al servei dels ciutadans.
Però no comptaren que no hi ha enemic petit, i quan aquest solitari “reparador d’injustícies” els va mostrar el fons documental de la seva propietat, lligalls, cartes de reis, registres, i un llarg etc. acumulats al llarg de segles per la seva família, entre els quals n’hi ha alguns que comprometen la “història” d’Aragó, les seves fronteres i les seves propietats, incloent l’art del litigi de Sixena van optar pel xantatge, les amenaces, l’assetjament.
Inclús van arribar a atemptar contra la seva vida, fins a tal punt que aquest valent ha hagut de refugiar-se en una petita població catalana, no sense abans posar el seu patrimoni fora de perill.
Patrimoni que anirà sortint, junt amb la historia sencera de Belver de la mà de Historia Vibrant, i que mitjançant veritats documentades informarà als ciutadans i posarà a tothom al seu lloc.
“Hi ha documents que has de destruir, perjudiquen Aragó i Espanya. Les fronteres han de quedar on són ara, on les va marcar Jaume II”
Li va exigir al nostre valent Emilio Airoa García, president de les Corts d’Aragó, mort al març de 2013, quan va sol·licitar-li ajut en la seva solitària croada.
Però per conèixer el veritable abast d’aquesta trama de corrupció cal fer un viatge en el temps, i conèixer des del principi la història sencera i tots els protagonistes, tot i que això serà en propers articles. No us els perdeu.
Jordi Matilló                     
6 de juny de 2016
Escriptor, membre i col·laborador de l’Associació Vibrant
www.historiavibrant.cat
Les paraules se les endú el vent, les lletres queden escrites.
Font: Sixena, de l’espoliació al tràfic d’art – VIBRANT


Share/Bookmark