traducció - translate - traducción

26.11.13

I ARA QUÈ FEM AMB EL CANAL 9?


El 9 d’octubre de 1989 començava a emetre Canal 9. El naixement de la ràdio televisió valenciana es produïa sis anys després de que TV3 començara les seues emissions. Per tant, RTVV va nàixer tard, en la segona ona de creació de canals autonòmics. En aquell moment, RTVV també contava amb reticències des del govern, per exemple les de Alfonso Guerra. L’Estat Autonòmic encetava el seu camí i ningú podia saber encara per on aniria. A pesar de ser el moment del taking off, de l’enlairament de la cadena, en 1989 el pressupost de RTVV estava ajustat als ingressos publicitaris, clar que en eixe moment no hi havia tanta competència com pocs anys després, al no haver ni televisions privades ni altres ofertes en TDT o plataformes digitals. També la seua plantilla de poc més de 500 treballadors/es semblava ajustada a les necessitats. La seua llei de creació responia al desenvolupament de les competències autonòmiques marcades en l’Estatut. En ella es diu que “La creació d'uns mitjans de comunicació social valencians són contemplats, entre altres coses, com un dels suports precisos i inequívocs del desplegament cultural propi.”http://tinyurl.com/pqzwduk

El 27 de novembre d’enguany, el PP, aplicant la seua majoria absoluta a les Corts Valencianes, te previst donar el vist i plau al tancament de la ràdio televisió valenciana. Una decisió presa pel President, Alberto Fabra, i ratificada per tot el Consell com resposta –segons argumenta el Molt Honorable- a que no hi ha diners per poder fer front a la sentència del TSJ que declara nul l’ERO fet a RTVV i que contemplava l’acomiadament –amb uns criteris molt discutibles- de més d’un millar dels seus treballadors/es. Una decisió, el tancament, que arriba després de 18 anys de gestió del PP on la plantilla s’ha triplicat, el cost i el deute s’han disparat a nivells insostenibles i l’audiència ha caigut fins vora el 3%. Durant estos últims anys, el PP ha fet en RTVV el que ha volgut. Alguna responsabilitat política hi haurà, dic jo! Una història que ha recordat la premsa. 

Veus crítiques, como la de Manolo Alcaraz, no han faltat davant el que sembla un atemptat contra l’autonomia.

Altres veus posen l’accent en la mala gestió i en les formes poc democràtiques de governar que te el PP.

Manipulacions informatives i censures han estat a l’ordre del dia en RTVV durant els governs del PP. També el malbaratament dels diners públics. Inclòs la xarxa mafiosa Gürtel va sucar del pressupost de RTVV. Ha hagut fins imputacions per abusos sexuals al cap de personal,... I no sempre estes actuacions delictives han tingut una resposta adequada per part de la plantilla. Per això algunes opinions no són gens indulgents amb els treballadors que fins última hora s’han mantingut fidels i complaents amb les manipulacions del PP. Bona mostra d’estes opinions crítiques va ser l’article que J.V.Aleixandre va publicar en el diari LEVANTE.

I és que alguns pensen que la reacció dels treballadors i de la societat valenciana arriba massa tard. Opinió que comparteix el periodista Xavier Aliaga a La Veu del País Valencià. http://tinyurl.com/qxylvsp

Els treballadors/es acomiadats per l’ERO de RTVV, organitzats en una plataforma multimèdia anomenada M1lDeNou, donen informació alternativa a la oficial i s’han convertit en un element de cohesió i lluita per una radiotelevisió pública, professional i plural. http://www.plataformamildenou.org/

Des de fa temps teníem programada una Hora del Te Verd sobre RTVV. Ara tot s’ha precipitat. Les notícies respecte al seu previsible tancament s’acceleren. Ara més que mai cal tindre clara una alternativa per que el País Valencià mantinga un instrument fonamental per la seua cohesió i per la recuperació de la nostra llengua, uns dels objectius que marca el nostre Estatut d’Autonomia. Este crec que interessant debat-tertúlia el farem el dia 26, últim dimarts de novembre, i contarem com a ponents amb RAFA XAMBÓ, membre del Consell d’Administració de RTVV per Compromís, i el nostre company JULIÀ ÀLVARO, periodista de Canal 9, afectat per l’ERO i amb un bloc que ja és un referent en el periodisme valencià http://juliaalvaro.blogspot.com.es/

NOTA: Hi ha molt escrit i publicat, tant articles com llibres, al voltant de RTVV. La majoria dels enllaços d’este full tan sols són una molt xicoteta selecció de les noticies aparegudes als diaris els primers dies de novembre. Com tota selecció, es possible que no satisfaça totes les expectatives.

Share/Bookmark
Publica un comentari a l'entrada

Per compartir

Si t'ha agradat el post, comparteix-lo.