La societat civil ha creat la consciència de pertànyer
a un conjunt més ampli, normalitzant els referents
simbòlics i culturals fins assumir-los com a nacionals
Independentisme català
o de Països Catalans?
Tota aquesta introducció ens serveix
per explicar l’estreta relació entre
l’independentisme i l’assumpció dels
Països Catalans com a marc nacional.
En canvi, es tendeix erròniament
a pensar que l’independentisme és
un fenomen particular del Principat
de Catalunya. Hi ha una diferència
important pel que fa al procés de
creació d’una majoria independentista,
és cert. Però, no es pot dir que
el nacionalisme valencià o el de les
Illes Balears, pel fet que tingui menys
projecció social, no formi part del
mateix moviment.
Històricament, el Principat de Catalunya
ha viscut un procés d’institucionalització
i legitimació de la identitat
catalana que no han tingut els
altres territoris,(10) governats durant
anys pel PP o per partits socialistes
locals tímidament «regionalistes»,
no s’hi ha desenvolupat un procés
d’institucionalització de la identitat
en clau nacional. Malgrat que la simple
existència d’un govern «propi»
hi hagi pogut crear una estructura
institucional i simbòlica vinculada
al territori, la identitat catalana hi
ha estat conflictiva. Especialment al
País Valencià, que des de la Transició
s’ha convertit en l’espai de combat
per la deslegitimació de la unitat de
la llengua i tot allò que pogués tenir
algun to pancatalanista, fins al punt
de votar una resolució contra l’ús de
la denominació «Països Catalans» a
les Corts Valencianes. El bloqueig i
persecució a les emissions de TV3,
la llei de senyes d’identitat (11) …, han
pretès crear un cordó sanitari contra
la unitat lingüística i cultural entre el
Principat i el País Valencià.
De fet, l’existència d’unes classes
dirigents sense consciència nacional
han fet que al País Valencià les coses prenguessin un caire molt diferent
que al Principat. És el mateix que
succeeix, en certa mesura, a les Illes
Balears, tot i que la situació de la
llengua és millor allà que no pas al
País Valencià, la manca d’una classe
dirigent amb vocació de convertir la
cultura pròpia en cultura nacional,
ha fet que durant anys romangui
en bona mesura com un referent
folklòric, però no directament nacionalitzador,
amb l’afegit que implica
la divisió entre illes i que dificulta la
creació d’una identitat col·lectiva que
tot i ser particular no tingui només
vocació particularista, sinó societal.
I malgrat tot, potser és això el que
ha preservat la cultura de les illes
com a tradició local amb una qualitat
força notòria. Encara podríem dir el
mateix del Rosselló i de la Franja, on
el localisme ha estat durant la segona
meitat del segle XX la salvaguarda
d’una tradició cultural viscuda
com una forma d’identitat particular,
no valorada institucionalment, però
arrelada a la gent del territori.
Tanmateix, en ple segle XXI s’endevina
un altre fenomen prou
interessant: l’efecte que ha produït
l’acció de la societat civil —en forma
d’associacions culturals, naturalisDes
de l’inici del procés d’assoliment d’una majoria independentista
al Principat, els Països Catalans han esdevingut una qüestió aliena
i incòmoda per a la reivindicació independentista
tardor 2016 | eines 26 | 21
tes o clarament reivindicatives—,
la qual ha creat la consciència de
pertànyer a un conjunt més ampli a
mesura que les noves generacions
nascudes en l’etapa postfranquista i
autonòmica normalitzaven els propis
referents simbòlics i culturals com a
part de les possibilitats que oferien
les llibertats democràtiques i que
progressivament han assumit com a
«nacionals». En aquest sentit, no és
atzarós que l’espanyolisme —aquest
sí, institucional— hagi reaccionat
precisament d’una manera sovint
poc democràtica, perquè és per la via
de l’expressió lliure de les persones
i de les entitats de la societat civil
que s’ha produït la consolidació
d’una identitat civil i cultural catalana.
En el cas dels Països Catalans,
efectivament, es produeix el procés
de conversió de l’ethnos al demos,
tal com explicava Anthony D. Smith
(1939-2016) en el seu model d’anàlisi
basat en l’etnosimbolisme.(12)
I per
això no és estrany que s’hagi produït
una gran extensió i popularització
d’expressions folklòriques que eren
perfectament locals i que han esdevingut
símbols d’identitat nacional: castellers a la Catalunya Vella, al
Rosselló, a les Illes; bandes al Principat;
festes mallorquines a Barcelona;
correfocs arreu… Aquesta vitalitat
cultural, manifestada també en la
música en català i en la literatura,
sobretot, constitueix una base sòlida
de vinculació entre els territoris.
Avui ja no es pot concebre la cultura
catalana sense els Països Catalans
en el seu conjunt.
Però encara hi ha més. Dèiem que
l’independentisme de finals del XX
està vinculat a la reivindicació dels
Països Catalans com a marc nacional.
Això porta, a finals del segle XX,
a la vinculació de l’acció política als
diferents territoris, des de la Crida
a la Solidaritat fins a la fórmula de
la Federació Llull —que promou
l’acció conjunta d’Òmnium Cultural,
Acció Cultural del País Valencià i
l’Obra Cultural Balear. És cert que les
opcions d’expansió directa d’organitzacions
des del Principat no ha
acabat de funcionar. Però en canvi,
és evident la influència que produeix
el moviment reivindicatiu del Principat
en altres llocs, ja sigui prenent
consciència de l’espoli fiscal que
pateix el País Valencià o de la manca
d’infraestructures que mermen les
opcions de l’anomenat corredor
mediterrani.
Finalment, caldrà veure amb el
temps com la reivindicació independentista,
que semblaria circumscrita
al Principat, pot acabar influint en
el sorgiment d’una major consciència
nacional als altres territoris de
parla catalana. Tot dependrà de l’èxit
d’aquest moviment d’ampli abast i la
seva relació amb aquest teixit social
de base que hem esmentat. Segurament
un procés independentista
liderat per la societat civil com el que
hi ha al Principat té moltes opcions
de «contaminar» altres processos
de desvetllament nacional als altres
territoris, pels vincles que s’estableixen
entre persones i entitats.
L’extensió del nacionalisme cívic al
País Valencià, a les Illes i al Rosselló
ja és un fet, amb la consegüent consolidació
de les opcions polítiques.
10 ROVIRA, «La institucionalització de la identitat: el cas català i els seus reptes».
11 Llei 6/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de Reconeixement, Protecció i Promoció de les Senyes d’Identitat del Poble Valencià.
12 SMITH, The cultural Foundations of Nations. Hierarchy, Covenant, and Republic.
Font: Entre els Països Catalans i la independència de Catalunya | Rovira | Eines per a l'esquerra nacional
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada